Tuesday, July 17, 2012

Gejala 21 weeks Pregnancy Aku.

Salam.

Alhamdulillah dah nak masuk 22 weeks..
Cepatnye masa berlalu rasa mcm baru je kawin..-ehehe-
N baru je keguguran..=(
Tetibe dah pregnnat n da nak masuk 3rd trimester.
Moga dipermudahkan urusan aku suami isteri..

Alhamdulillah gak sepanjang aku pregnant ni xd gejala2 morning sickness..
N gejala2 lain yg pelik2..
Ada org awal2 preggy sgt kasihan..-apesal ayat mcm sinchan ni-
Tak selera makan..muntah-muntah..takle bau laki..takle bau perfume..
Tapi aku takat ni semua ok..xle plak kl tak ngelon ngan laki aku..haha
Cuma perfume tu ada la sikit takle bau time awal2 dulu..tu pun aku buat tak tau..
Tapi buat2 xtau bila da pening mual2 baru la kurgkan..pakai kat bawah tudung je ..
selalu kat lengan aku duk sembur tapi mmg xbole sgt2 sbb pening..
Nasibla pakai bodyshop je bukan DKNY ke,boss ke..LanCome ke..miahahaa
alhamdulillah kejap je sindrom tu..
Tapi MrNaz kl sembur deodoran dia cam nak sembur ridsect..
memang tiap2 pagi lari atau serkop muka pakai tuala time nak g keje..
haha

So,tetibe bila da masuk 21 weeks ni,baru rasa mcm2 gejala yg amat2la kurg senangnya..
tp sabar..slalu ingat ayat surah Luqman : 'Ibumu mengandungkanmu dlm keadaan sakit yg bertambah-tambah'bila time sakit..InsyaAllah lega la sakit2 semua tu.
Dari awal preggy sampai skrg aku nye selera tetap maintain.Cuma sejak 2 3 hari ni xtau nape selera cam xd.Macam tak bernapsu sgt tgok makanan.Makan pun tak byk mcm biasa.Aduhai.Risau kesian kat baby plak takut tak cukup nutrien.Tapi gagahkan diri gak menelan mcm2.

Sindrom keluar masuk toilet memang dah mula dah ni.Kat opis rasanya adela sejam sekali gi toilet.Kekadang buat tak tau je menahan tapi bila menahan lambat skit memang sengalla perut bila nak bangun.And paling takut kl kena kencing kotor.Ish.dijauhkan.So,pengambilan air mmg byk la.xkisahla keluar masuk toilet opis ni.

Aku perasan sejak dua menjak ni aku ada masalah nak klasifikasikan rasa lapar dan rasa nak membuang. Tak tau nape cam konpius.Perut selalu mengeras.Slalu kl perut mengeras ni mmg nak membuang tp takde rasa nak membuang.N kl dah mengeras confirm xd rasa lapar ke ape sbb bila da keras rasa mcm perut penuh..memang tersgt2 conpius n membuatkan aku berlari2 gi toilet bila last minit baru otak bole tafsirkan yg aku ni nak membuang sebenarnya..haha..nasib sempat nak berlari..eheheheh..ntah nape 2 3 hari kdg tak membuang..memang sgt2 risau sembelit..

Bab lapar tu mungkin kena ngap je la sepanjang masa kat opis..kesian baby..so,slalu ngunyap biskut oatmeal takpun kurma tak pun kerepek2 ape yg ada la kat meja opis tu..tu je la cara nak atasi masalah ketidaksedaran efek lapar ni..huhu
Bab yg membuang tu rasanya kena bykkan makan kurma biar mudah membuang.Memang kurma mkn tiap2 hr cuma stok makin kurg dan tak bertopup tu yg mkn sebijik dua je.Pastu skrg cam xle makan benda-benda manis sgt.ntah nape.-Padahal ade je MrNaz dapat kurma Safiyya free masa dia g meeting haritu-tapi baru teringat ni..ahhahha..ok la..Safiyya tu xla manis sgt cam kurma madu yuta tu..Kekadang pelik nape still 2 3 hr xnak membuang..tiap2 pagi makan 3 sudu oat..buah pun makan..sayur pun mkn..minum air pun byk..rasanya aku ada satu sikap ni -suka hold time rasa nak terbey..hahaha..so,conclusion nyer da tau kan..jgn malas no nak gi bertapa hokey..eehehe..

Satu lagi sindrom yg aku memang rasa setakat ni la yg paling terseksa, urat tulang temulang kat lengkungan pektoral -vontot- aku ni slalu terseliuh.Masa zaman anak dara memang selalu kdg2 mcm tu yg blah kiri-mungkin sbb aku penah accident kat UTm dulu n tak gi mengurut lepas accident tu atau keligatan aku buat cupcake n cheesetart sebelom kawin ritu-Tapi bila pregnant ni masalahnya 2 2 tulang peha ni..memang terseksa yg teramat bila baring n nak tukar sisi,mcm kena renjatan..tak semena2 menjerit.kl nk bangun tu memang adela amik masa 5-10 saat nak adjust kaki ni betul2 baru leh bangun..start nak jalan tu mmg kena memapah2 mcm hape ntah..kekdang sambil jalan sindrom tu bole dtg tetibe..adekah itu normal???tu je la rasanya yg paling terseksa setakat ni yg aku rasa..tapi positif je la bila fikir org lain lagi byk kot dugaan awal2 dulu siap xley makan muntah2 masuk air kat spital lagi..aku masih bole tahan lagi ngan sindrom ni..xtau sebab ape,susu rasanya da melambak minum siap neurogain..ada sape2 ade jawapan??

Lain-lain takde rasanya.Cuma aritu time jalan kat kota tetibe rasa mcm denyut2 kat perut.siap terfikir.aku da nak beranak ker..ish ko..jgn..takut sgt bila pkpk..n bila baca email dr baby centre,rupanya tu sindrom Braxton Hicks Contraction.Seram bila memikirkannya..baby duk elok2 tau dlm rahim mama sampai bulan 11..=)

Pastu yg aku rimas skrg ni,akibat kelalaian aku,stretch mark da mula menghantui..
Asik pending nak beli biooil sampai skrg stretch mark tu da bermaharajalela kat tummy aku ni.Dahla xnampak nak tgok siap pakai sidemirror..haha..aritu beli mamil mama dapat buds cream free utk kurgkan sm tu..siap amik lidah buaya kengkonon nak sapu sebelom tido..MrNaz siap cakap lidah buaya tu perhiasan ke atas meja solek>>haha..tapi memang lumrah fitrah aku ni tak suka menyapu2 ni..time teringat je la aku sapu..slalu pakai minyak zaitun syura je sblm gi keje..free nt nak g beli biooil.org kata bagus..


google je..Nak perut camni..haha



Tu je la kot sindrom2 aku setakat ni?
Korg pernah ada tak sindrom cam aku??

No comments: