Wednesday, July 11, 2012

Kuatkanlah hatinya Ya Allah..

Salam..

Kita hanya merancang..
Allah yang menentukan..

Lepas masak2 n sblm lunch malam tadi aku dikejutkan ngan khabar duka seorang teman.
Dia tengah tunggu hari and baby dia sudah tidak bernyawa lagi..
Tersentak aku dengar dan terus aku usap2 perut aku..Ya Allah beratnya dugaan ko berikan pada dia.Kau sihatkanlah baby di dalam rahimku ini Ya Allah..ampunilah aku..

Tersedar pukul 3 pagi..otak..jiwa..fikiran aku ni melayang-layang lagi teringatkan peristiwa tu..katanya malam ni dia perlu deliver 'baby' dia tu..kena normal..bukan operate..bayangkanlah dengan xd kekuatan jiwa dia perlu melalui semua tu..perlu deliver bersama2 dengan ibu yg anaknya bakal menangis..tapi dia???...tak dapat aku bayangkan..

Ceritanya, selepas checkup di KK pagi tadi dan bayinya disahkan meninggal sejak 3 hr lepas,dia terus pulang ke rumah dan tidak terus refer ke hospital.Katanya,meraung2 dia tak mau ke hospital dan tak nak sape2 sentuh dan apa2kan baby dia..Bayangkanlah cahaya mata yg diorg tgu2 selama hampir 4 tahun kawin 'pergi' pada masa yg hampir menjanjikan kegembiraan buat diorg..dlm pukul 3 ptg semalam,bila dah mula sakit,barulah dia ngan suami ke hospital..

Rupanya baby dia dah mula stop moving 4 hr lepas.Tapi mungkin anggap perkara biasa,dia biarkan je sbb dah hampir pada tarikh appointment.

Yup,aku kena keep on alert ngan movement baby..alhamdulillah..21 weeks dah and baby dah mula bergerak dan sudah mula ada tendangan comel!!

Dari sumber-sumber yg bole dipercayai,mbr ni tak suka minum susu dan tak ambil vitamin yg KK bagi mengikut jadual..

serious..jgn ambil mudah bab-bab pemakanan time pregnant.Alhamdulillah aku mampu lagi nak menelan pramilet ngan neurogain sampai hr ni dan tak miss susu..walaupun 1 cawan sehari..at least da amik neurogain,xla berapa risau..pramilet pun setakat ni mengekalkan HB aku pada tahap normal.Alhamdulillah.ditambah ngan lauk pauk ikan dan syur..oat..kurma..dan buah-buahan..tq hubby bagi sy makan mcm2..dan beri saya apa saje yg sy teringin termasuk 3 ulas durian tempoh hari setelah merayu-rayu hampir 2 bulan..=)..(2 ulas tu pun makan curik2 dr peti ais)..

InsyaAllah esok kl berkesempatan aku nak pegi melawat kawan aku tu..tengok pada keadaan dan situasi beliau..moga dia diberikan ketenangan dan kesabaran serta tabah mengharungi semua ni..

-Pesanan dari seorg mbr lain>selalu usap-usap baby supaya ada rangsangan positif dan secara physicologynye nye,baby tau yg kita ada utk dia..Moga urusan aku n hubby sentiasa dipermudahkan utk menyambut bayi comel di rahimku ini-

Tak shopping pape lagi brg baby tapi tetibe terorder dan terdeliver rocker utk baby sy =)

image by google


4 months to go!

4 comments:

Unknown said...

ya allah... sedihnye bile tau cmtu...

smoga dia kuat semangat dgn ujian allah ni..
nak nangess lahhh..

Riana said...

betul tu umi..sedih..yana asik tersedar2 dr tido mlm td..='(

Sheila Radzi said...

Takziah utk kwn yana tu. Ermmm,jgn ckp sbb xminum susu dan xamek vitamin masa pregnant penyebab baby iud,huhu. Sy minum susu beberapa gelas je sepanjang pregnantkan raid. Vitamin pun xamek. Amek obimin dr 24-32 w,pastu stop..terasa pulak sy,huhu. Kat umi sakiza kena byr deposit. Murahnya ye 250,tp mmg ada lg.kena pandai cari lah

Aty Fared said...

memang takut dengar..kawan saye pon pernah macam ni..anak meninggal lagi beberape detik nak bersalin..sangat sayu rase hati biler dapat tau..dan terus saye jadi paranoid gak..