Wednesday, July 18, 2012

Masak ape 1st Ramadhan ek???

Salam uols.
Dah ready nak puasa??ehehe..

Sabtu ni kita semua akan berpuasa..
Ak mmg xsabar sgt nak puasa kali pertama ngan hubby ni..
-padahal kekdang puasa je sunat kan tapi feel ramadhan ni kan lain sikit-
Aku tau korg2 ni mesti ramai pakat2 g buffet ramadhan kat hotel2 besau 5*..uhuhu..
Tapi Cindrella ngan Putera Katak mcm aku ngan MrNaz ni takley nak berjimba2 tinggalkn nenek kesepian berbuka sorg2..takke kejam tu???haha

Pastu mungkin say no to Bazar Ramadhan utk 1st puasa.
-bajet feeling nak masak semua la kan sbb hr sabtu..berangan2 nak wat dessert sendiri-

So aku plan this saturday nak buat ni..nyam2..belom pape mrs buyong ni da terliur..uhu

Untuk Sahur maybe panaskan lauk jumaat mlm tu jer..so,xtau la bergantung mood esok nak masak ape.yg pasti ada syur air n ikan goreng..dah pebret hubby i ikan goreng,so,gorengkan aje la..

Utk Buka...

Air.

credit to annabelkarmel

Aku sgt tergoda yg warne ijau tu.
Tapi xd la nak letak yg pelik2 kang MrNaz tu bukan bole,mana nak nyer dia minum..
So plan beli Lemon,Lime,potong2 mcm tu letak gula..ais..peh..memang bole jadi ubat kurus pecah2kan lemak kat perut MrNaz..hahaha..ni kire merangkap buah-buahan la kan.

Dessert.


credit to Mama Marissa

Nak test buat puding caramel la..dari dulu aku nak buat..dari anak dara sampai da jadik mrs buyong ni..xpenah2 buat..so,memang nk buat sabtu ni..yehaaa..xsabar..bole makan ulang2 lepas buka kan sambil tgok cerekarama.kehkeh

Basic Menu.

Nasik.Memangla kewajipan.Ada org buka puasa ngan benda2 lain cam bubur lambok ke,mee goreng ke,murtabak,bihun sop,tapi aku dr kecik mesti kena makan nasik dulu.Same goes to MrNaz.Takde nasik cam tak lengkap.So,nasik wajib.Kl MrNaz aku da tau da,benda lain tu takde makna kat tekak dia.Dia mmg suka suka suka makan nasik jer..Sebab tu Daya kekretipan aku dlm msk2 kuih ni lepas kawin dah menurun -alasan padahal memang malas-huhu

So selepas berdiskusi mlm tadi ngan hubby tercinta,beliau kata nak makan togey goreng kuah kicap ngan ikan kembung goreng..aduhai suamiku..byk2 lauk ni yg dia nak mkn first ramadhan..adehhh..layankan..nasib aku ni xkisah bab2 mkn ni..layan...
So nak bagi lain skit-nak tunjuk kretip la kat hubby-kita adjust skit jadi mcm ni.


amik resipi n gambar dari kak siti delima,kembung goreng tepung.


Amik gambar Cik Yat..hehe..adjust skit nanti letak daun bwg..pasti sodap..

Tu je da dapat mengenyangkan perut myhubby..kang byk2 masak beriyer bukan makan..haha..

Uols nak masak ape??

No comments: