Wednesday, January 23, 2013

Kelahiran Aisyah Dhaniyah #2

Salam..

Masa sungguh mencemburui aku skrg ni..kat rumah sibuk ngan Aisyah yg kuat ngempeng nak bergantung 24jam..tp seronok sgt moment tu walaupun pinggang ni hadoiii..ehe..kat opis plak sibuk keje ngan berkejar mengepump..-padahal duk kat cube sendiri je xdla nak berkejar-kejaran-..ok..nak sambung merepek citer bersalin hrtu..

Lepas Aisyah Dhaniyah selamat keluar aku sesangat la lega..memang sgt terkejut bila nurse bgtau Aisyah 3.53kg..maunyer tak terkejut.Masa checkup 8 bulan estimate weight 2.5kg..peh..sekilo naik baby aku ni dlm masa sebulan..mana taknye..masa dah masuk 9 bulan mmg asyik makan makan dan makan je..kat opis asik mengunyapppppp je..pastu yg paling agak kurg sihat, tiap2 hr kalau bole nak beli air kotak laici n minum lps lunch kat opis..kan ke manis tu..kat umah hr2 lepas dinner mesti nak minum manis...tu la aku rasa yg membuatkan my lil' aisyah sgt montel..hhuhu..tp jgn tak tau dia mmg super duper kuat nyusu..=)

Ok..dah berat pun 3.53..maunye luka tak dalam n besar..mestila teruk kan..lepas je sesi push mengepush, aku ni dah kegembiraan la..malas nak pk pasal sakit jahit plak..kononnye..-ala..sejam je jahit ni..xde hal la- punyela berlagak kan..haha..
Maka bermulalah episod jahit menjahit..aku sgt suka nurse yg handle kes aku ni..sgt baik hati..masa dia jahit tu dia sebenarnya dah letih lps sejam lebih dia jahit aku..aku pulak ingat dia ok je...xd masalah..Tibe2..

'adik, luka awak ni teruk..sabar yer..'

aku redha jekla..sabor je..tgu sampai siap..aku dapat rasa dia jahit lapisan paling dlm..n ke 2..tetibe di lapisan ke 3..

'adik,akak tak pernah jumpa kulit lembut mcm kulit awak'

erk..masa tu aku dah mula xsedap hati...apekah masalahnye sebenarnya..nak tgu dia siap jahit tu punyalah lama...

'adik..awak tak kuat pedas ea??kulit awak ni lembut sgt mcm tahu..sy jahit tetas..jahit tetas...awak makan byk sgt tahu ea masa mengandung??...akak da cuba byk kali..kita tgu doctor yer'..

Peh..aku rasa da cukup terseksa tgu sejam tu..rupanya tak siap lagi!!!..aku akui aku mmg xkuat pedas..nurse kata sbb tula kulit aku terlalu lembut..pasal tahu tu aku xtau kebenarannya tp aku mmg 2x seminggu makan tahu beli kat pasar malam kampung melayu n taman suria tu sepanjang aku preggy.

Tetibe masuk sorg dr. lelaki..peh..masa tu aku mmg tadah jela..xkan nak lari kan..

Dia pun mulakan operasi..menyambung jahitan..bagi aku dr tu buat mmg agak kasar..xtaula sbb dia lelaki ke sbb dia mmg xd perasaan atau sbb itu yg memudahkan dia utk atasi masalah kulit aku yg lembut tu..serius..bila dia nak putuskan benang utk setiap jahitan mmg kasar giler..sepanjang2 tu entonoks tu sahabat paling baik aku..sampai aku mengucap ngucap sgt sakit lagi teruk dr sakit contraction tu..aku da xtahan da..bila da sakit sgt takde daya da aku nak control vontot aku dr terangkat..ape lagi..sepanjang2 tu asyik kena marah je ngan doc tu..smpai satu tahap agaknye aku ni menyusahkan dia,dia cakap,

'ha..naikkanlah vontot awak tu sampai bumbung...'-tengking ok..bukan perli!-

Lepas tu aku mmg sedih giler..menangis2 aku sambil tahan sakit..rasa nak sepak je muke dia..rggrgr

Dah dlm keadaan mcm tu kat mana lagi aku nak mintak tolong..pada Allah je la aku berserah..mcm2 doa keluar..masa tu da xsedar da..aku rasa suara aku je paling kuat dok ngucap2 kat lr tu..ahha..pastu tetibe..

'DIAM!!!'....

Doc tu bole plak marah aku..masa tu aku terus marah dia balik..

'nape doc nak marah saya mengucap'..

Dia wat tak tau je...aku taula bising..tp bukan aku melalak2..aku zikir ape..padan muka dia kena marah ngan aku..-padahal dlm hati dia agaknye,padan muke ko degil asik angkat vontot..-hahahahaha

Tak lama lepas tu sorg nurse masuk..

'kak,saya bagi anak akak enfagrow tau td'

aku terkejut giler..ntah..mungkin sbb sakit sgt nurse tu kena sound la ngan aku..mmg free2 dia sentap kat situ..

'awak bagi anak sy susu formula..??kenapa??kan kat sini tak bole kan..kena bagi susu ibu kan..'
hahahaha..sedap tak ayat aku..lepas ckap tu air mata aku terus bercucuran..drama sungguh..

Nurse tu pun agaknye terkejut dia pun ckp baik2 ngan aku.

'Kak,kitorg takut anak akak hypo..sbb lama sgt..kesian nt baby akak..'

Ok..aku menerima alasan diorg..so..aku kurg ilmu lagi pasal hypo tu..nak kena search lps ni..

dr pukul 4 sampai dekat magrib baru siap..bila siap semua, doc tu keluar je,,xd pun ckp pape..lantak dia la..walaupun aku marah tp aku tetap kena terima kasih ngan dia kan sbb dia dah usaha utk aku..bila dah siap semua nurse pun cakap..

'adik..mintak maaf ye td..mungkin doc tu dah penat sgt..sptutnya dia da balik awal td tp kena handle kes adik plak..kitorg pun nak mintak maaf pasal susukan anak akak dengan enfagrow tu ye..mmg kl kes lama tgu ibu,kami terpaksa bagi utk elak baby lapar n hypo'

ermmm..namapun ko docter kan..geram je dengar ayat nurse tu..agak kurg memuaskan hati aku..walaupun begitu aku senyum je..menghargai niat nurse tu nak jaga nama baik hospital..

aku pun sambung senyum lg kat nurse..cakap betapa tak kisahnye aku..aku cube memahami situasi dia..tetibe masa nurse2 tu tgh dok discuss pasal aku,aku dgr diorg sebut nama doc tu..n nama chinese..terkejutla aku..aku ingat malay..no wonder la dia marah2 masa aku duk berzikir2 tu..mungkin dia rasa terganggu..tapi patutkah doc melayan pesakit mcm tu???xkisahla ape bangsa pun..patutnya dia tenangkan aku kan..mcm masa nurse2 tu buat aku ok je..xdpun haru biru..ntahla..mungkin sbb dia lelaki..buat keje kasar..malas la aku nak pk..kl ingat balik mmg rasanya lagi 5 tahunla baru aku nak ngandung balik..lame nooooo..haha..so,jgn ingat!

Dah selesai..diorg masukkan urine tube kat aku..dibekalkan gak ngan beg urine tu..serius aku rasa menyemak giler tube tu..dahla luka tu sakit ada tube plak bergerak2..aku pelik gak tgok org lain xdpun tube2..aduhai..sabar2..sbb jahitan aku banyak n luka teruk so aku dlm perhatian..taknak bagi gerak byk..

Masa tu serius aku dah lupa dah tragedi tadi sbb da dpt peluk anak aku..yahooo...

Mcmtulah kisah nyer aku melahirkan cinta hati aku, Aisyah Dhaniyah..walaupun mmg ngeri utk dikenang,aku rasa itulah nikmat terindah yg aku lalui sebagai seorg perempuan..

Alhamdulillah segalanya dah aku lalui dgn selamat..dah start keje dah pun..=)

Bila tgok bekas luka,peh..serammm...bole plak hubby ckp -mcm daging masak merah-..geram jek..haha

Nah hadiah dpt tgok budak comel ni sebab baca n3 yg panjang ni sampai abis...-biasela puji anak sendiri la kan-



Aisyah Dhaniyah 1 month =)


4 comments:

MisZ FyZa said...

yana..geramnye bace pasal doktor 2..dulu time kt pn doktor lski chinese yg jahit sbb luka besar..tp naseb bek die ok..

baju aisyah pakai dlm gambo 2 same ngan bj nayli la..bj 1st die pakai lpas bersalin..;)

Suria said...

eee...kenapa dgn doc. tu hah?
geram pulak sy baca..penat mcm mana pn mana boleh buat patient camtu..

MyraQhairel said...

seriau dgor kata kulit lembut mcm tauhu bila dorang nak jahit tuh..
aisyah comel sgtt..bambam ehh...syahmi klu tgk baby gurl ni wat dia gerammm...hehe

Riana said...

fyza-baju tu mbr bagi =)
Su-xpela..sabor jela..yg penting dah lepas hazab..huhu
myra-syahmi nak adik tu =)