Wednesday, August 21, 2013

Update kisah breastfeeding Aisyah Dhaniyah

Assalamualaikum..
Setiap ibu nakkan yg terbaik utk anak2.Tak terkecuali aku.
Sejak aku preggykn Aisyah aku mmg da pasang impian nk breastfeed Aisyah dgn susu aku..dan berdoa semuanya dipermudahkan.Hari2 pesan pada baby..'minum susu mama ye sayang'.Yelakan, bila baca kebaikan2 susu ibu..mesti semua pun nk cuba kn.bole tak bole blakang kire..cerita no 2..yg pnting no 1 nk cuba.
Dr entry sblm2 ni..mmg aku topup fm bila kt babysitter dan bila ank aku meragam lain dr yg lain.Sbb production yg kais pagi mkn pagi..dan terus terang akibat kemalasan aku sendiri.aku mmg pump kat opis je utk supply kt rumah bs dan mmg aku akn buat cukup2.nmpk cukup utk esok..aku pun malas da nk pump lg..dan aku akui..malas kan aku..
Memang susu aku tak meriah mcm org lain yg bertimbun susu..ni bkn alasan..sbb aku tau sejak pantang pun memang aisyah selalu ngamuk.terutama bila malam..aku cuba fikir positif dan elak utk sebut yg susu aku tak cukup..sbb aku tau tu akan effect physicology aku.haha
Dekat rumah mmg xd la gigih.alasan aku..aisyah kuat mengempeng..aisyah nk berkepit je..takut aisyah xcukup kl aku da pump..begitulah alasan aku sampai Aisyah da nk masuk 9 bulan lg 2 hr.Nak buat power pumping apetah lg..'ala..da byk kali aku buat sama je pump2 dapat 3 oz JE sekali pump..xyahla buat..tula ayat  kejam aku dlm hati utk ank aku.'
Aku semangat balik bila Aisyah dah mula makan.sebab bila da makan maka anak akan kurg menyusu.anak aku la sbb baby sitter yg bgtau n biasanya bila aku stand by 4 botol mesti 1 botol tak usik.
Masa tu aku lega...tp malangnya tak sangka lega aku tu membawa kepada kemalasan yg unlimited..
Sampaila bila bulan puasa hrtu..dengan sibuk nak audit..sibuk berpuasa..aku dah mula resah..bila kdg2 ada hr takde stok lgsung aku bekal kat bs.terutamanya hr isnin.sebab aku akn guna stok hr jumaat utk sabtu.dan aku xpump hr sabtu tu.Serius..stressss..sampai da terdetik dlm hati nk bg fm.Aisyah plak meragam kt rumah bs bila aku xbekalkn susu.Bs kata dia sanggup xminum susu dr minum susu tepung.
Makanya di bulan puasa tu aku kononnya nak melatih aisyah dgn fm.Malangnya
Benda sama jadi.dia baling botol jauh2.huhu..aku cuba peluk dia tp mmg tak hingin dia dgn fm..alahai..masa tu mmg aku redha la.sikit2 susu aku,Aisyah Dhaniyah tetap sabar sedut susu aku tu walau mungkin setitik2-sama mcm aku pump..bukan mengalir..sabar2..
Saat tu aku rasa mcm kena lempang..kna lempang dengan diri sendiri..
Inilah situasi yg melanda aku skrg..
AISYAH TAK MAU FMMMMMMMMMM
Dia betul2 ikut pesan aku dulu..good girl!
Ak pun post kt FB mintak support dr mbr2.Dapatla 38 komen yg mana sgt2 berharga..ada yg kata cari susu fm yg aisyah suka..susu mahal sikit katanya..juga tak kurang yg mintak aku buat power pumping setiap malam..dan kerapkan pump.syukur sgt2 atas segala komen..yg terpaksa fm bagi idea cari susu terbaik..yg bf suh aku teruskan usaha..tak sangka mmg ramai yg support bila aku stress..
Ntah tenaga apa yg masuk dlm badan aku..tenaga la sangatkn..hahaha..aku terus order alfafa dr sepupu aku..esp soy tu mmg aku amik.aku cuba usaha..aku buat power pumping mlm2 buta..ni kira baru masuk hr ke3 la aku power pumping dgn bersungguh2.tu pun belum kira tgh power pumping aisyah dok ek ok ek okkk..Ni kat opis mata memang rabakla..kata nak jadi ibu penuh pengorbanan kan.haha..korang doakanla aku yg lemh semangat ni..
Aku ada gak beli enfalac instead of dutch baby..lagi jauh Aisyah campak botol tu..bukak mulut pun taknak.haha..memang aku la yg kena minum enfalac tu..tin cenonet tu pun 40 tauuuuu..sanggupla aku minum..kekekkee
Setakat ni tulah usaha aku..belum seminggu pun..tp aku mmg tgh semangat ni da mcm org relactating da rasa..mmg payah nak dpt blk sekali pump dpt 3.5oz..ohoho..bg aku tu mmg byk..walaupun ada yg sekali pump dapat 12oz..jeles tahap langit ke7 tauuuuu..xpela.rezeki masing2.masalah pun lain2..yg penting usaha dan doa..
USAHA DOA TAWAKAL
*tetibe hari ni aku terpandang susu enfamama aku..rasanya sblm puasa aku minum dan masa tu susu agak meriah...adekah...adekah....oohhhh...aku rasa aku dah dpt jawapan..kl tak salah...
Harap ada n3 penuh kegembiraan menyusul dari kisah ini..amin..
ni 2 sesi punya hasil..alhamdulillah..
Susu Ibu Susu Paling Sedap yummy -Aisyah berkata di dalam hatinya

1 comment:

Unknown said...

Assalam, wahh..mmg mencabarkan nak menyusu ni..Sy pun keliru juga kadang kadang sama ada nak direct feed atau topup dengan susu formula. Alhamdulillah, skrg ni kan dah ada mcm2 milkbooster. Sy nak try Pump It. Milkbooster yg guna sapuan jer di breast untuk naikkan susu. Tak sabarnyaa nak try :) Harap harap dapat breast feed smpai anak 2 tahun nanti :)