Monday, October 1, 2012

Petua mudah bersalin..betol ker??

Salam..

Kl ikutkan sakit nak bersalin ni memang sakit kan..walaupun belom penah merasa tapi memang aku tak bole nak bayangkan mcm mana rasanya..mmg aku tau sgt2 la sakit..alangkah kl period tu yg ketol-ketol darah kaluar pon rasa ngilu je,ni kan kepala baby nak kuar..subhanallah..tak terjangkau dek akal bagaimana rasanya..adehh..ko rasa gak nt yana oiii..

Dulu masa zamn awal2 remaja tak tau lagi yg beranak lalu situ..maklumla..suci lagi time tu..hak hak..mana nak tau kan..xsilap aku tau masa form 2..tu pun sbb blajar kat sekolah and time tu dpt anak buah..tp jelas rasa ketakutan masa zaman kat utm dulu time2 dok sibuk tgok video org beranak..tapi sorry la..aku mmg tak pernah tgok..even yg kat baby centre tu pon sampai skrg aku takut nak tgok..ngeriiiii wehhhh....rasa cam kepala pitam seminggu kl aku tgok..-nasib xamik medic dulu..kar kar..result kelaut ada hati nak amik medic-

So,sejak menjak baby ni da masuk 8bulan,aku mula la tanya2 kat mak,akak n kawan2 terdekat perihal nak mudah bersalin ni..ehe..cuak seh..mestila kena tanya..disamping korek ilmu sendiri kat blogs..ehe..

Mak aku nyer tips senang jer..baca quran zikir banyak-banyak moga dimudahkan..mak kata sakit beranak ni masing-masing punya rezeki..insyaAllah ok semuanya nt..

Akak long plak pesan,
1.Minom minyak masak 1 sudu 1 hari..beli la pape minyak yg diyakini bersih..hehe..aku nak beli sri murni je.
2.Kena aktif jgn lembik, baring jer - nak cakap aku lembik ngan kuat tido la tu..wekk.. mulai hr ni aku nak rajin2 la..hari2 sapu rumah,sental toilet,dapur..hahaha..maklumla i kan bekerjaya buat benda2 ni seminggu sekali..untung seminggu sekali..hakhak
3.Beli set salindah utk mudahkan bersalin..nak kena survey..
4.Makan bendi..
5.Buat air selusuh (air yasin bacaan suami..baca byk2 kali)-blom start lagi ni..slalu baca terus minom air tu..tak buat stok utk mgu2 terakhir lagi..nak cari air zam2 dulu..so plan mgu ni nak cari.
6. Minum air hujung rambut.

Sebab ni la satu2 nya kakak yg aku ada dlm dunia ni,kenala ikut kan cakap dia..hahahaha

Ni plak tips2 yg aku dapat dari mcm2 blog yg aku bw..

1.Amalkan makan telur separuh masak untuk beri tenaga
2.Minum milo/ susu/ kopi yang dah dibancuh dengan 2-3 sudu marjerin untuk laluan cepat terbukak. Sebelum minum, baca selawat nabi, al fatihah & doa nabi yunus
3.Rebus epal hijau pastu makan
4.Amalkan minum air kelapa hujung2 nak bersalin.
5.Makan kurma dalam bilangan ganjil
6.Minum air akar Fatimah
7.Bercinta-katanya ni la paling mujarab..hahahahaa

So,nak start praktik mana2 yg bole..ehe..papepun,usaha,doa, tawakal..=)

4 comments:

MisZ FyZa said...

yana.yg salindah 2 rasenye mkn start pregnant 3bln..sy mkn salindah lu..die ade set sblm n slpas bersalin smpi pantang..$350..

Riana said...

fyza,yup yana ada survey awal preggy dulu..tapi memang yana xamik set tu..mmg nak beli utk final stage jer..hehe..yana makan benda lain utk awal preggy sampai 8bulan ni.byk sgt makan xlarat ler nak telan kl byk2..hahaa

Nadt said...

time beranak nak kuar kepala baby tu serius tak saket,takde rasa pape pun tau2 je da kuar.hehe..yg sakitnya time contraction.bukan nak takutkan tapi saje je bagitau sebagai persediaan mental kan.hehe..but doc i memang x bagi minum air selusuh sbb katanya mempercepatkan rasa sakit tapi bukaan xde. maybe tu la yg i rasa sebab i ada minum air akar fatimah, da sakit2 gile tapi bukaan lambat. bahagian masing2 kan.uu..

Riana said...

nadt..yup..i ada baca n3 nadt tu..etenoks..etenoks..peh..lepas baca 3 hari dok teringat2 tau..hehehe..tu la bahagian masing2..ntah macam mana bahagian yana..insyaAllah mudah membesarkan Saif nt =)