Tuesday, February 19, 2013

Rutin Mama Aisyah~


Salam

Sekarang memang mencabar ar hidup aku..
Hee..ek ele..
Baru-baru nak belajar jadi mak org..
Baru-baru nak sesuaikan diri..
Yela..2 bulan kat rumah mak berpantang..memang heaven!
Semua mak yg buatkan..makan..minum..pakai..xyah risau..
Even Aisyah pun mak yang mandikan..
Penah sekali aku nak basuh baju sendiri, xpasal2 kena marah ngan mak abah aku..hahahaha
Dlm pantang kan..xbole berenyah..xbole sejuk..xbole angkat berat..pehhh..
Sgt heaven aku dimanja begitu rupa..
Cuma da nak abis pantang tu ada gak aku mandikan Aisyah sendiri time2 mak abah terpaksa keluar atas sebarang urusan..
Tapi bila mak ada mmg mak yg mandikan..
Takpe..mak nak menikmati moment bersama cucu dia..aku tau nt da balik jB mak sunyi..tinggal berdua je ngan abah..sob..sob..paling2 kucing2 busuk tu yg ada sebagai kawan..=)
Balik jB mil ada lagi sbb jaga nenek..so,mmg xperlu dirisaukan.
Bangun..makanan da terhidang (pemalas nye menantu..haha)..
Aku Cuma settle Aisyah je..
Baju,baru aku putar sekali bila g dapur tgok da xd..mil da siap sidai..hehehehuhuhu..
Bermaharajalela la kemalasan aku..
Tapi bila mil balik sebulan lepas, segalanya berubah..memang aku cuak memula nak uruskan semua..
Awal pagi aku dah bangun..da jadi mak org tak bole bangun lambat hokeh..hehe
Seawal 530 pagi mata aku trpaksa la dibukak..
Tapi kdg2 terbabas gak masa awal2 sbb Aisyah asyik bangun2 mlm..sblum ni memang kerap la bangun..selalu pukul 1,pukul3,pukul5 Aisyah bangun..tapi kdg2 dia meragam la yg pukul 3 tu xtido sampai kul6..mata memang rabak ark an..haha..tapi ntah nape aku xpenah plak mengantuk kat opis..xgeti plak aku nak tido time lunch tu..bygkan kl da terbabas bangun 630,peh..da mcm ape gaya bersilat da nak steril botol yg pakai mlm td..(awal2 mmg support FM akibat ketandusan sumber bm)..haha..(aku gelak tp sebenarnye menitik2 air mata tau dlm hati..hanya Allah yg tau perasaan aku ni)..nak steril pump..aku mmg slalu je lepas da guna lebih pentingkan utk memejamkan mata dr membasuh semua tu..haha..silapkan..awal2..mcmtula..Skrg aku memang akan basuh terus lps guna siap2 letak dlm sterilizer on tido!..lg silap!sbb patutnya aku siap2 lap pump n stanby pump utk aku buat tandem bila time Aisyah bangun..yup..ni lagi satu aku blajar..so skrg..tiap kali sblm tido siap2 pump atas meja solek..siap2 botol utk guna esoknya..so,bila Aisyah bangun stanby je tandem..
Akibat nak jadi isteri mithali la kononnya,aku ni tetap cube sehabis baik sediakan hubby aku sarapan..setakat ni simple2 je la yg mampu aku buat..sandwich telor,telor sardine ke..sosej goreng..air horlick xpun air teh o..paling2 tak pun kl terbabas sebabas manapun aku mmg target at least aku buatkan en. hubby air horlick.Cian nt perot kosong nak membajak rezeki..heee..Kdg2 pernah gak aku ni nak masak nasik goreng bagai,ermm..memang lambatla jawabnye..hubby kata..”ok..ni pengajaran..esok xpayah masak dah..buat simple2 je da..kl xsempat buat air je”..heheheh..ok bos…so,aku mmg takkan ar memasak beriyer bagai..walaupun aku bangun 530!..sbb aku tau aku tetap akan lambat…sbb ada satu pembolehubah yg tak bole decontrol disitu-Aisyah-..hehe
Pastu aku mmg akan mandikan Aisyah sebelum hantar rumah cousin aku..memang yg ni mak aku pesan sbb Aisyah jenis cepat berpeluh..mmg bau acem la pagi2 kl tak mandi..sebelum dia meragam  baik aku mandikan.So,kol7 mesti mandikan..tapi maunyer tak terbabas..smpai skrg pun kdg 7suku baru nak mandikan..sudahnya kul8 baru kitorg keluar rumah..mangsenye my Hubby la yg lewat sampai opis..ekekkeke…yela..nak mandikan kena kejut dulu..bagi dia happy2 senyum2 dulu..so,benda ni jadi kl aku bagi dia kenyang..so,slalu 530-6 tu dia bangun..layan dia dulu kenyang..mana la jadual aku xlari..haha..melayan ngempeng ape bole control??takdenyer..tu yg kdg2 buat lambat..nak memujuk rayu bagai supaya Aisyah bangun dgn happynyer..Skrg Alhamdulillah dia da pandai beramah mesra ngan babah nyer..da kenyang turn babah menjaga Aisyah..mama settle pape yg patut solat semua tu..lpstu tukar baton..babah plak setle mama mandikan Aisyah..So skrg target mesti pukul7 da kena mandikan Aisyah..kl tak mmg lambatla sampai opis..hehe..
Selalu beg Aisyah mmg da stanby mlm2..botol2 selalu my cousin da siap basuh..tapi aku akan steril balik..mlm siap steril masuk bakul..pagi tgl tukar air termos n refill air masak..untuk memastikan Aisyah minum air bertapis =) –in case FM- air termos n air masak ni buat ada2 je..in case stok bm yg aku bekalkan xcukup..
Ya..my cousin yg bs Aisyah..Alhamdulillah..setakat ni ok..Cousin jaga 4 org budak..tp Aisyah sorg je baby..yg paling kcik 1tahun 7 bulan..yg lagi 2 org da besar 3 4 tahun..so,xla risau sgt..bertawakal =)
Bila kat opis aktiviti2 pumping susu mmg tak miss..sbb keje aku pun takla bz mana..masing2 mcm jakun je bila aku bawak cooler bag bagai tu..huhu..yg pelik,sorg kelik aku yg bersalin awal 3 minggu dr aku (awalnya duedate kitorg sama tp dia bersalin dulu anak no.2) pun sama ikut pelik..aku pulak yg pelik..ko pelik tak??haha..malas la nak tanya..Cuma dia kata anak dia xnak susu badan..ape2 jela..saje la tu nak hasut emosi aku yg susu tak bape nak banyak ni..haisshhh..banyak..banyak la susu..hehe
Balik opis..amik Aisyah..sampai rumah slalu dekat2 pukul7..memang sampai2 rumah Aisyah akan megempeng sehabis baik punyer..mcm tak jumpa maknyer setahun..haha..maknyer ni pun mcm xjumpa anaknye setahun..masa ni mula lah aku berdrama sampai menitik air mata..rasa mcm taknak keje nak resign..haha..ditambah lagi kl stok yg aku bagi xcukup..mmg ar menitik2 mata sambil ngempeng dia..huhu..hubby lalu cepat2 lap air mata..Aisyah pun pelik tgok mamanya..ahhaha
Tapi jgn dilupa..balik keje..perut hubby pun kena dipikir juga..lagi2 kl hubby aku kata –td sy xlunch..xsempat byk keje..-pahamla aku yg dia mmg lapor tahap melampau..sabar je..suke no skip2 lunch..sejak tunang sampai kawin tu la satu perangai dia yg aku tak faham,suka skip lunch..pastu kl da lapor ptg mcm2 selera merepek muncul..haha..da namanyer pun lapor kan..so,bila siap ngempeng aisyah,aku akan pass aisyah kat hubby..skrg sgt ok..Aisyah suka main ngan babah..xperlu risau lg..sblum ni xlaku..lama giler ngempeng sampai penah sekali we all dinner kol10..huhuhu..tp aku ajar Aisyah supaya mesra ngan babahnyer..Alhamdulillah da besar sikit,da faham..da pandai gigle2 ketawa2..mmg ngam dia ngan babahnyer..senangla aku buat keje umah nt walaupun dlm hati meronta..apehal la pompuan ni kena masak..dahla pompuan ni beranakk..time ni la nak gomol anak..siang da keje..kena masak plak..bila nye nak gomol anak..lelaki la masak..hahahaha..-bole aku pk sampai gitu jauh merepek- =)
Siap masak,mmg nak tgu time cantik mkn brsama hubby mmg payah..aku slalu suh hubby mkn dulu..tp hubby sekeras2nya xmo, nak mkn sama..katanya xpe..settlekan sampai Aisyah tido..maunyer Aisyah xmau tido tu yg lunch sampai dekat kul10..haha..jadi skrg,sebagai alternative,bila Aisyah kenyang,dengan babah,mama masak,siap masak makan sblah Aisyah..Aisyah leka main tgok tv sambl diagah2 baba..maka time tu la kitorg mkn sambil mengagah2 dia..makan bersimpuh kat ruang tamu bntang surat khabar..ehhehe..-terliur je Aisyah..nasibla..nt mama suap je kl da xsabar no..hahahaha…memula makan bersopan santunla..bila Aisyah da start ek ok ek okk..age ege…ape lagi telan je la nasik tux yah kunyah2..sayur pun masuk je panjang2 tu..ngehh..cepat2 sebelum dia menangis…ahhahahaa..mkn mcm da xberasa asal kenyang je la..huhu
So,skrg quite teratur..sbb Aisyah da pandai nak main..asal dia kenyang,bukak tv..ada babah kat sebelah,happyla dia..
Sambil2 dia bermain,mama putar kain..sidai kain..lipat kain..kdg xsempat lipat da menyanyi nak mama,so,pending mlm2 kang bagun sambung lipat..hahaha..yg penting baju da siap2 iron utk semiggu time weekend..=)
Skrg Aisyah da pandai xmo tido..so,cara terbaik,gelapkan bilik..baru tido..kadang mamanya ngempengkan tapi nt mama nyer yg tido..hahaha..babah la yg tidokan Aisyah..cian babah..mama da mimpi sampai mana dah..huhu..tapi skrg sekali je Aisyah bangun..dlm pukul5..kejutkan mama =)..pola dah stabil..he
Begitulah seterusnya..alah bisa tegal biasa…nak taknak mcm tu la rutin seorg isteri,mama dan hamba-Nya..doa2 sentiasa kami dilindungi dan dilimpahi rahmat sentiasa =)
*seriously kena amik energy booster ni..sengal sana sini tulang urat belulang aku ni..



1 comment:

Unknown said...

fuhhh pnjg entry nih..hihi..

biase lah tu.. hehe.. nme pun dh ade anak..